Vertrouwenspersoon

Het kan gebeuren dat je niet tevreden bent over de hulp die je krijgt. Als je denkt dat je er niet over kunt praten met je hulpverlener, dan is het goed om te weten dat je terecht kunt bij een vertrouwenspersoon.

Vraag of klacht?

Meestal kun je met je opmerking, vraag of klacht heel goed terecht bij de hulpverlener zelf. Misschien wil je dit niet altijd, of kan het in sommige gevallen niet. Daarom is er een vertrouwenspersoon. Dit is iemand die niet in dienst is van XONAR. De vertrouwenspersoon werkt voor een aparte stichting, het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ).

Wat kan de vertrouwenspersoon voor je doen?

Luisteren naar je verhaal. Dat kan soms al heel goed helpen. De vertrouwenspersoon zal je verhaal altijd serieus nemen. Zij informeert je over je rechten binnen de jeugdzorg en geeft je advies. Ze kan je helpen met het onder woorden brengen van je opmerking, vraag of klacht. Als jij dat wilt, kan ze jou ook ondersteunen bij een gesprek. Je kunt je verhaal in vertrouwen vertellen. Dit betekent dat jouw verhaal niet met anderen wordt besproken. Behalve als je iets vertelt wat voor jou of anderen gevaarlijk is.

Zo bereik je het AKJ

Bel 088 – 5551000 of kijk hier. Ook kun je met de vertrouwenspersoon chatten. Dat kan van maandag tot en met donderdag van 16.00u tot 20.00u, en op vrijdag van 15.00u tot 17.00u. Klik hier voor de chatfunctie.